اخبار و مصاحبه
شماره : 34195
۱۲:۴۱ ۱۳۹۲/۶/۲۱
نشست‏ "سیاست از منظر قرآن" با حضور دکتر صدرا و حجت الاسلام دکتر لک زایی

از سلسله نشست‏های حوزوی با موضوع "سیاست از منظر قرآن"، با حضور حجت‏الاسلام والمسلمین دکتر لک‏زایی و آقای دکتر صدرا برگزار شد.

دکتر "علیرضا صدرا" در نشست تخصصی سیاست از منظر قرآن که به همت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد، گفت: «اگر سیاست را هدایت و امامت و ولایت تعبیر کنیم، و از سوی دیگر قرآن را کتاب هدایت بدانیم، قرآن نقشه راه است، بنابراین در کل می توان گفت که قرآن کتاب سیاست است. و مبانی سیاست اسلامی و توحیدی و متعالی را قرآن بیان می کند.»

به گزارش خبرگزاری اهل‏بیت(ع) ـ ابنا ـ
وی سپس ادامه داد: «قرآن نازل شد تا اموری مثل امنیت و اخلاق و زیبایی‏ها و خوبی‏های فطری انسان را تبیین کند.»
سپس حجت‏الاسلام "نجف لک‏زایی" در بیان سیاست از منظر قرآن گفت: «در فلسفه سیاسی اختلاف نظر است که رایج ترین دیدگاه، دیدگاهی است که با تعیین دوست و دشمن تعریف می‏شود. که این کار از طریق همبستگی دوستان انجام می‏گیرد.»
رئیس پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی‌ با بیان اینکه یکی از سوره‌های جامع در حوزه سیاست سوره مبارکه اعراف است، خاطرنشان کرد: در سوره مبارک اعراف دو کلمه «اتبعو» و«ولااتبعو» آمده است، یعنی اینکه تبعیت کنید از آنچه خدا گفته است و تبعیت نکنید آنچه وابسته به غیر خداوند است.
وی در ادامه گفت: «آیا کانون مباحث سیاسی قرآن، بحث دوست و دشمن است یا چیز دیگر؟ که باید گفت، کانون بحث سیاسی در قرآن از دوست ودشمن شروع می شود؛ ولی ارتقاء پیدا می کند به بحث هدایت و ضلالت، به بحث ایمان و کفر، به بحث نبوت و طاغوت.»
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم سپس در بیان دوست و دشمن روایتی از امام صادق (ع) آورد که امام(ع) فرمودند که کسی از اباذر غفاری خواست تا زیباترین مطلبی را که می داند برایش بنویسد. ابوذر نیز برایش نوشت که اگر می توانی به کسی که دوستش داری آزار نرسانی، این کار را بکن. مجددا شخص سائل سوال کرد که مگر می شود کسی را دوست داشت و او را آزارداد؟! که اباذر در جواب نوشت: انسان خود را دوست دارد؛ ولی وقتی معصیت خدا می کند به خود آزار و صدمه می زند.
رئیس پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ادامه نتیجه گرفت: پس جایگاه دوست و دشمن در اسلام و قرآن از خود فرد شروع می شود تا به جامعه و حکومت می‎رسد.
دکتر صدرا نیز در پایان گفت: سیاست قرآنی هم جنبه معنوی دارد و هم مادی، یعنی سیاست قرآنی دو ساحتی است که هم متعادل است و هم متعالی. اسلام نه سیاست ستیز است، مثل اهل بودا و رهبانی گری. و نه سیاست شیطانی و سیاست بازی را قبول دارد.
لک زایی تفاوتهای سیاست قرآنی و غیر قرآنی را در چند محور خلاصه کرد و افزود: «تفاوتهای سیاست قرآنی و غیر قرآنی در چهار محور خلاصه می‏شود، اول: تفاوت در منابع ، که منابع سیاست قرآنی در مرحله اول وحی است و سپس سنت و روایات رسول خدا و ائمه اطهار، و سپس عقل و تجربه. دوم: تفاوت در مبانی، که در سیاست قرآنی شناخت انسان به گونه‏ای است که با مرگ به اتمام نمی‏رسد. سوم: تفاوت در هدف، که هدف سیاست قرآنی قرب الی الله است. چهارم: تفاوت در رهبران، که رهبران و سیاستمداران در سیاست قرآنی اولیاء و انبیاء الهی و فقهای واجد شرایط رهبری هستند.»
وی در پایان با بیان اینکه سیاست قرآنی سیاستی متعالیه است، گفت: سیاست قرآنی در راستای شکوفایی جسم و روح انسان است؛ ولی سیاست غیرقرآنی سیاستی طاغوتی است که در آن روح انسان پژمرده شده و به طبع آن جسم نیز فرسوده می‌شود.

خبرگزاری اهل‏بیت(ع) ـ ابنا

©2023 . All Rights Reserved